19 S U N D H E D S T E K N O L O G I · N Æ R K L I N I K K E N > > > On demand, online, on time. Her starter det borgerdrevne sundhedsvæsen, siger Søren Vingtoft, virksomhedsansvarlig læge i NærKlinikken. kunne skaleres og skabe samme positive resultater som i Odsherred kommune andre steder”, siger han. Ud til patienterne Den røde tråd i projektet er, at sundhedsvæsnet skal komme til patienterne og ikke omvendt. ”Sundhedsvæsnet kan let ’patientliggøre’ borgerne. I stedet skal vi proaktivt hjælpe og støtte borgerne i deres eget hjem, så de i videst muligt omfang kan leve et frit og uafhængigt liv trods kronisk sygdom, og så det ikke bliver nødvendigt for dem at komme oftere på sygehuset end allerhøjst nødvendigt” siger Søren Vingtoft. Når kroniske KOL-patienter i Odsherred tidligere oplevede en akut forværring af deres sygdom, hvor de blandt andet får åndedrætsbesvær, ringede de ofte 112, fordi det i den situation var den letteste måde for dem at kontakte sundhedsvæsnet på. ”Det resulterede typisk i, at patienterne kom ind på en akutafdeling og endte i statistikken over de såkaldte svingdørspatienter. Det mønster har vi set forstærket gennem de seneste år. På baggrund af en opgørelse med godt 90 borgere tilknyttet NærKlinikken kan vi se, at vi med dette set up kan undgå mange akutindlæggelser, opnå en gennemsnitlig årlig nettobesparelse på ca. 54.000 kr. pr. borger og samtidig, at patienterne og deres pårørende får bedre livskvalitet og større tryghed,” siger Søren Vingtoft. Bedre lunger: Her er – skal vi kalde ham – Jens. Han er 82 år gammel og han har langt til de nærmeste sygehuse. Han har en række sygdomme; han har problemer med hjertet og har derfor pacemaker, og så har han KOL. Han er en hyppig gæst på diverse ambulatorier, men han har også været akut indlagt fem gange i 2018 på grund af sin KOL. Alene akutindlæggelserne kostede 318.000 kr. i 2018. Lige før jul i 2018 kom Jens med i projektet PreCare og blev tilknyttet NærKlinikken. Til trods for at han er 82 år, måler han selv dagligt sin lungetilstand, som følges af NærKlinikkens vagtcentral. Hver gang han eller NærKlinikken registrerer en akut forværring, bliver der igangsat en akut behandling. Stille og roligt er hans lungefunktion blevet forbedret, fordi hans lungeforværringer hver gang er blev behandlet i opløbet, og fordi NærKlinikken har justeret hans daglige medicin, når det har vist sig nødvendigt. I hele 2019 har Jens ikke været indlagt akut en eneste gang. Jens’ liv har forandret sig. Fra at være en svingdørspatient, kan han nu bedre styre sin tid selv. På et borgermøde udtalte hans kone: ”Hvis jeg havde valget mellem at vinde en million eller have NærKlinikken, ville jeg vælge NærKlinikken.”
Download PDF fil